Göra ren den, och gavlarna som ligger vid maskinen, med högtrycksspruta och borste
Markera skador med svart tuschpenna och visa mig.
Laga skadorna
Gör rent skada: Diskmedel och vatten, torka torrt, gör rent med aceton.
Sjösätta bassängen (inte gavlarna, de tar vi senare)
Serva och reparera maskinen a. Demontera och svetsa om staketen på stödbryggorna (de som idag kan repa båtar. Jessica vet 😉) samt de horisontella borstarnas drivknuta (detta innebär mycket pill och skruvande) b. Byta anoder c. Kanske byta några hydraulmotorer och kanske oljan också
Kolla och eventuellt byta olja:
Kolla oljan:
Oljebehållaren rymmer ??? liter olja
Det ska alltid finnas ???? liter olja i tanken
Du behöver en 6mm isättsnyckel/sexkant för att skruva loss pluggen i oljetanken. Håll en burk/hink, minst två liter, under pluggen. Lossa pluggen försiktigt, ta inte bort den, då forsar oljan ut ut tanken. Lossa/skruva ut pluggen tills det börjar komma olja (det kommer rinna olja på dina fingrar). Låt det rinna ut ett par dl olja i burken. Skruva sedan in pluggen igen.
Om det finns vatten i oljetanken rinner det ut före oljan. Är det vatten uppblandat i oljan så är det som rinner ut mjölkigt i färgen. Målet är att ha klar och fin olja i tanken.
Om oljan som kom ut vid första öppningen av pluggen är klar och fin är det bara att skruva åt pluggen igen (dra åt med handkraft)
Om oljan inte är klar ta fram tre större hinkar eller dunkar, ca 20liter. Tappa ut oljan tills det bara kommer olja som är klar. Fyll därefter på med ny olja uppifrån
Jag testkör maskinen denna vecka för att se vad som fungerar och inte.
Sjösätta maskinen, vilket sker måndag den 8 maj kl 10. Detta är inget svårt moment och kräver endast en person i en halvtimme. Jag kan lösa det själv om någon av er är sugen och kan så är ni välkomna att göra jobbet.
Skruva fast maskinen, montera högtryckssprutan, draglinor, stödhjul mm, Edvin har koll.
Testköra maskinen i skarpt läge dvs med en båt i maskinen. Skolans båtar är i vid det här laget så vi kan låna dem.